Konferencer


Programmet for MuMo-seminar 2 i Esbjerg d. 14.-15. november 2024
Sted: University College Syd (UC Syd), Esbjerg, Degnevej 16, 6705 Esbjerg Ø

Torsdag
08.30-09.00: Kaffe og rundstykker (Lokale: 6228+6229)
09.00-09.30: Velkomst v. Anne Bang-Larsen og Eva Dam-Christensen samt præsentation af hjemmeside v. Romana Bundgaard
09.30-12.00:Facilitering og Filosofisk dialog” v. Anni Nielsen, Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab, SDU.
”Når eleverne har arbejdet med opgaven, så kan I have en fælles dialog omkring det.” – men hvordan?
Som underviser kan det være udfordrende at træde ind i rollen som facilitator, hvor man faciliterer en fælles dialog i klassen og understøtter mundtligheden. I forsknings- og udviklingsprojektet Filosofi i Skolen på SDU arbejder vi med facilitering og filosofisk dialog for børn i alle aldre og det vil Anni fortælle om i dette oplæg.


12.00-13.00: Frokost
13.00-16.00: Etablering og start på de næste 18 måneders fokus på undervisning i, udvikling af og forskning i mundtlighedsdidaktik i modersmålsfaget. MuMo2 har et særligt fokus på følgende fem grupper:

  • 1) Det dialogiske klasserum, dialogisk samtale, Filosofi for børn
  • 2) Mundtlighed og lytning som undervisningens genstandsfelt.
  • 3) Hvordan evaluere eller vurdere dialogisk undervisning?
  • 4) Dialogen mellem elever: gruppesamtaler, samtaler omkring præsentationer, lærerens stilladsering af eleverne samtaler – når læreren trækker sig
  • 5) AI som samtalepartner

De fem grupper etablerer sig, finder en formel tovholder og planlægger/rammesætter mindre samarbejdsprojekter til belysning og formidling af deres interesseområde.

16.30-17.30: Oplæg og drøftelse ”Hvorfor skal jeg fremlægge? Der er jo knapt nok nogen, der hører efter” v. Vicki Dela Søberg, som i sin bacheloropgave skrev om lytning og fremlæggelser (2023):
“Som lærerstuderende har jeg observeret elever, der ikke har lyst til at fremlægge, og jeg har været vidne til, at elever vælger at udeblive fra timerne, når der skal fremlægges. Hvis vi antager, at præstationskulturen er den primære faktor i forhold til, om elever vil fremlægge eller ej, er det væsentligt at indtænke, at der, på trods af nervøsitet og præstationskultur, stadig er elever, der fremlægger foran klassen. Hvorfor gør de det? Hvad er forskellen på de elever, der fremlægger og de, der ikke tør? Med udgangspunkt i mit professionsbachelorprojekt ønsker jeg at udfolde, hvordan undervisning i lytning kan bidrage positivt til afsenderrollen.
19.30: Vi spiser på restaurant “Madklubben”

Fredag
08.30-10.15: Præsentation af gårsdagens arbejde og det videre forløb fremadrettet mod seminar 3 og 4.
10.30-11.15: Oplæg med drøftelse: “Helklassesamtalens utfordringer” v. Marit Skarbø Solem (Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap, Institutt for språk og litteratur, Universitetet i Sørøst-Norge)
“Helklassesamtalen blir ofte omtalt som en utfordrende samtalesituasjon, særlig dersom målet er elevdeltakelse. Samtidig er helklassesamtalen fremdeles den mest brukte kommunikasjonsformen i de fleste (norske) klasserom. Jeg vil drøfte hvilke kommunikative rammevilkår helklassesamtalen har, ut fra et samtaleanalytisk
perspektiv, med utgangspunkt i min forskning på elevers initiativer.”
11.15-12.00: Oplæg med drøftelse: “Samtalens muligheter og utfordringer for de yngste elevene” v. Synnøve Matre, professor in L1, Norwegian language and literature, NTNU.
“Presentasjonen retter søkelyset mot samtalekompetansen med små elever som med seg i møte med skolen. Jeg reflekterer over hva denne kompetansen innebærer – bl.a. hva den kan si oss om unge elevers tekstkompetanse. Jeg drøfter også hvordan samtaler kan kobles opp mot barns arbeid med skriving og lesing.”


12.00-12.30: Afrunding og forberedelse til vi mødes på online-seminar 3 i maj måned
12:30: Grab and go


MuMo 2 er et arbejdsfællesskab med fokus på formidling af afprøvede “projekter”.
Grupper etableres og påbegynder arbejdet på seminar 2 i Esbjerg. Grupperne får til ansvar at afprøve/ udvikle undervisning, forskning og praksis indtil seminar 4 i Stavanger d. 18. og 19. november, 2025.
Spørgsmål til seminar 2 – kontakt Eva Dam-Christensen


Program Onlinekonference den 10. september 2024

Velkommen til vores første MuMo-seminar tirsdag d. 10. september kl. 14-17. Vi vil på dette første seminar præsentere netværket, som det ser ud i dag.

Derefter har vi to oplæg ved henholdsvis Rupert Wegerif, University of Cambridge, England og Eva Hultin, Mälardalen University, Sweden

Undervejs vil vi mødes i mindre grupper i breakout rooms for at hilse på en mindre gruppe i netværket og drøfte de to oplæg. Vi glæder os til at møde jer.
14.00-14.30: Velkomst, præsentation af projekt og hjemmeside v. Anne Bang-Larsen, Romana Bundgaard og Eva Dam-Christensen
14.30-15.00: Oplæg 1: Rupert Wegerif, Professor of Education. University of Cambridge: The Theory of Educational Technology: Towards a Dialogic Foundation for Design.

15.00-15.30 Breakout rooms med spørgsmål?
15.30-15.45 Kaffepause
15.45-16.10 Oplæg 2: Eva Hultin, Mälardalen University, Sweden: Teachers’ Perspectives on Igniting Dialogue in L1 Classroom Discourse

Eva Hultin presenterar resultaten av en studie av lärares erfarenheter av att utveckla dialogisk interaktion i klassrummet. Denna studie är ett delprojekt inom ett större samverkansprojekt, som heter Partners in practice, där syftet har varit att forskare och lärare tillsammans utvecklar dialogiska praktiker inom olika ämnessammanhang. Denna delstudie fokuserar lärarnas erfarenheter och reflektioner av att initiera dialog i sina klassrum, som de gjorde under 10 lärarsamlingarna under tre terminer (2021–2022). Genom en tematisk analys urskildes fem huvudteman: dialogiskt deltagande, lärarens roll, elevpositioner, eleverna och de litterära texterna samt didaktiska modifieringar. Analysen visar också hur lärarna successivt under de tio samlingarna erövrar ett didaktiskt ägarskap vid införandet av dialogisk klassrumsinteraktion, inte minst genom att använda sitt professionella omdöme när de söker efter nya sätt att tända dialog. På så sätt har lärarnas undervisningsrepertoar breddats.

16.10-16.30 Breakout rooms med spørgsmål
16.30-17.00 Oplæg til netværkets arbejde tanker frem mod seminar 2 i Esbjerg 

  • Seminar i november (formål) / format for workshop på seminar 2 i Esbjerg, Danmark
  • Seminaret i Esbjerg vil bl.a. lægge op til at skabe fælles projekter på tværs af uddannelsesinstitutioner og lande. Disse projekter skal skabe grobund for en stærkere mundtlighedsdidaktik i de nordiske lande.
  • Afrunding v. Anne, Romana og Eva

Forberedelse frem mod seminaret i Esbjerg: hvad kan jeg og min institution byde ind med af mundtlighedsprojekter og potentielle projekter?