Undervisning i og med mundtlighed er et underbelyst fagområde i modersmålsfaget. Undervisere i modersmålsfagene i de nordiske lande er i større eller mindre grad opmærksomme på mundtlighedens betydning for elevernes mulighed for læring, men har i utilstrækkelig grad viden om og kompetencer til at undervise i og med mundtlighed. Dette synliggøres af nyere forskning, der viser nogle af de udfordringer og behov, som lærere og læreruddannere står med i undervisningen. Netværket MuMo – Mundtlighed i Modersmålsfaget – samler ledende forskere og læreruddannere, som har arbejdet med mundtlighed og mundtlighedsdidaktik, og lærere fra både grundskole og ungdomsuddannelser til møder på tværs af de nordiske lande.

Gennem en opbygning af et netværk på tværs af forsknings- og uddannelsesfeltet og gennem regelmæssige netværksmøder med faglige foredrag, præsentation af aktuel mundtlighedsforskning samt diskussioner og erfaringsudveksling bl.a. med fokus på, hvordan forskningsviden kan transformeres til undervisningsviden, etablerer MuMo dialog mellem forskning og praksis. Medlemmerne i netværket bidrager med viden fra hvert sit praksisfelt, således at forskere bidrager med forskningsviden, læreruddannere med uddannelsesviden og lærere med undervisningsviden. Dialogen mellem disse praksisfelter om konkrete eksempler på forskning, uddannelse og undervisning i og med mundtlighed skal bidrage til bedre viden om og kendskab til, hvordan undervisning i og med mundtlighed gøres på bedst mulige måde. I Norden er der en stærk tradition for sprogligt og kulturelt fællesskab, som gør, at vi møder mange af de samme udfordringer, men vi er også forskellige og har forskellige erfaringer og betingelser, som vi vil kunne have nytte af at dele med hinanden i et netværk.