UC SYD (DK)
Syddansk Universitet (DK)
Københavns Professionshøjskole (DK)
Københavns Universitet (DK)
Århus Business School (DK)
Herning Gymnasium (DK)
Fredericia Gymnasium (DK)
Bohrskolen (DK)
Nasjonalt lesesenter Stavanger (NO)
NTNU (NO)
Kristianslyst skole (N0)
Harestad skole (NO)
Universitetet i Oslo (UiS)
Uppsala Universitet (SE)
Katedralskolan Uppsala (SE)
Linnéuniversitetet i Växjø (SE)
Dale Vidaregående Skule (NO)
Åbo Akademi (FI)
Enkelte deltagere
Anne Bang-Larsen
Ph.D. Syddansk Universitet
Eva Dam-Christensen
Ph.D – UC Syd
Anne-Grete Kaldahl
Førsteamanuensis Oslo Met
Anne Mette Færøyvik Karlsen
førsteamanuensis, Høgskulen på Vestlandet
Aslaug Fodstad Gourvennec
Universitetet, Stavanger
Atle Skaftun
Universitetet, Stavanger
Dorthe Carlsen
Faglig leder, UC SYD’s Universitetsskoler
Hanne Andersen
Lærer – Snejbjerg Skole, Herning Kommune
Hege Myklebust
Førsteamanuensis, Høgskulen, Vestlandet
Hege Rangnes
Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap, Stavanger
Hjalmar Eiksund
Ph.D – Høgskulen, Volda
Ingeborg Margrete Berge
Universitetet Oslo
Jacob Ulrich
IBC Kolding
Johanne Ur Sæbø
Universitetet Stavanger
Jonas Frandsen
Lærer – Snejbjerg Skole, Herning Kommune
Julie Marie Isager
Københavns Universitetet
Kirsten Kolstrup
Københavns Professionhøjskole
Kjersti Dybvig
Lektor – Kristianslyst Ungdomsskole, Stavanger
Kristin Kibsgaard Sjøhelle
Ph.D – Høgskulen, Volda
Lene Friis
Gymnasielærer, Herning Gymnasium
Lene Illum
Lektor UC SYD
Lynda Bye Fossbakk
Lærer – Eberg Skole, Trondheim
Magdalena Snickars
Åbo Akademi
Marie Dahl Rasmussen
Lektor – Københavns Professionshøjskole
Marit Skarbø Solem
Universitetet Sørøst-Norge, Campus Vestfold
Marita Thorsen
Lektor – Kristianslyst Ungdomsskole, Stavanger
Michael Tengberg
Professor i pedagogiskt arbete Karlstads Universitet
Pernille Fiskerstrand
Ph.D – Høgskulen, Volda
Pia Sigmund
Formand – Måle Fortælleteater
Rikke Christoffersen Denning
Lektor – UC SYD
Romana Bundgaard
Ph.D – Herning Gymnasium
Sissel Høisæter
Professor – Høgskulen, Vestlandet
Synnøve Matre
Professor – NTNU, Trondheim
Tina Høegh
Ph.D. SDU
Tone Holten Kvistad
Førsteamanuensis ved NTNU, Trondheim
Tonie Svinth Dideriksen
Gymnasielærer – Herning Gymnasium
Wenke Mork Rogne
Ph.D – Høgskulen, Volda
Affilierede netværk og samarbejdspartnere
FiDU – Forskning i Dialogisk Undervisning
Forskning i Dialogisk Undervisning (FiDU) er et forskningsnetværk, der samler forskere med interesse for at undersøge, forske og udvikle dialogiske aspekter i og af undervisning. I netværket deltager både forskere med interesse for undervisning i forskellige fag (fx modermålsundervisning) og forskere med interesse i særlige aspekter af dialogisk undervisning, fx brugen af forskellige medier eller modaliteter. Endvidere er forskerne samlet på tværs af grundskoleforskning og forskning i undervisning på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.
Netværket mødes to gange årligt.
Man kan læse mere om netværket her: Om FiDU | FiDU (aau.dk)
Dialogisk Undervisning og Mundtlighed
Dialogisk Undervisning og Mundtlighed er et fokusområde under det nationale Center for Grundskoleforskning (CfG). CfG har til formål at bidrage på et forskningsbaseret grundlag til grundskolens positive udvikling i lyset af centrale lokale, nationale og globale udfordringer.
Dialogisk undervisning og mundtlighed er paraplybetegnelser for mange facetter af brugen af det talte ord i undervisningen. Fokusområdet er optaget af:
- Forståelser af og former for dialogisk undervisning
- Mundtlighed og fagdidaktik
- Dialogiske perspektiver på vejledning, evaluering, feedback og bedømmelse af mundtlighed
- Klassesamtaler og gruppe- og peersamtaler
- Pædagogiske tilgange til dialogisk undervisning
- Lytning
Man kan læse mere om netværket her: Center_for_grundskoleforskning/fokusomraader/dumu
National Videncenter for Læsning
I Nationalt Videncenter for Læsning samler, skaber og spreder vi viden om forskellige aspekter af læsning og skrivning. Centeret medvirker til et samfund, hvor alle mennesker har gode og tilstrækkelige læse- og skrivekompetencer og lige mulighed for at deltage i uddannelse og samfund.
Nationalt Videncenter for Læsning udgør det største vidensmiljø inden for læsning og skrivning i Danmark, og centerets forskere og fagpersoner dækker en bredde og dybde inden for forskellige aspekter af læsning og skrivning.
Kernen i centerets arbejde er forsknings- og udviklingsprojekter samt vidensformidling. I projekterne samarbejder vi med forskere og fagpersoner fra landets professionshøjskoler og andre institutioner. For eksempel universiteter, kommuner, biblioteker, dagtilbud, grundskole samt ungdoms- og voksenuddannelserne. Målgruppen for vidensformidlingen er fagprofessionelle, undervisere, studerende og forskere.
Man kan læse mere om Nationalt Videncenter for Læsning her.