UC Syd, læreruddannelsen i Esbjerg
Jeg underviser til dagligt på læreruddannelsen, hvor mundtlighed har mit særlige fokus både undervisning ”med” og ”i” mundtlighed. Jeg underviser i dansk, praktik og bachelorprojektet.
Jeg færdiggjorde min ph.d. i august 2021. Den handler om kritiske og undersøgende gruppesamtaler, og er et designbaseret studie foretaget i fire udskolingsklasser. Her havde jeg et særligt fokus på ”exploratory talk” (Mercer), ”critical talk” (Pierce & Gilles), ”interthinking” (Littleton & Mercer”, “dialogic space” (Wegerif) og ”critical & creative thinking” (Maine). Ud af studiet så og definerede jeg fire former for samtaler; “kritisk undersøgende, kritisk debatterende, kritisk associerende og kritisk kreativ” samt ”kollaborativ samtalemonitorering”.
Jeg har efterfølgende arbejdet videre med begreberne fx i et videoprojekt (InCoViTO), på læreruddannelsen, sammen med tre kollegaer i henholdsvis historie, samfundsfag og fysik/kemi. projektet handler om de studerendes brug af fagsprog i undervisningen med et tværfagligt perspektiv. I projektet videooptager vi lærerstuderendes undervisning, som de selv efterfølgende kommer ind på campus for at analysere.
Et nyt projekt er et samarbejde med alle seks læreruddannelser i Danmark og med SDU i Odense. Tina Høegh leder projektet: Inclusive Dialogue, som handler om udvikling af dialogisk undervisning blandt lærerstuderende. Projektet har et 2. ordensdidaktisk perspektiv, da de studerende selv skal undervise efterfølgende.
Derudover arbejder jeg sammen med Tone Holten Kvistad, NTNU, om specifik undervisning i mundtlige samtaler og dialog i undervisningen på læreruddannelsen også i et 2. ordensdidaktisk perspektiv og med brug af video.
Jeg har været tovholder for Mundtlighedsdidaktik i Modersmålsundervisning (MuMo1 og MuMo2) og har en særlig interesse i udvikling og forskning.
Læs mere her: En kritisk gruppesamtale som danskfagligt genstandsfelt