Hanne Andersen og Jonas Frandsen

Inden for fremmedsprogsnetværket er vi begge læreruddannede med linjefag i tysk fra læreruddannelsen i Silkeborg. Vi underviser begge i tysk i klassetrinnene 7.-9. klasse, og har gjort det i flere år med et tæt samarbejde. Derfor skriver vi også denne præsentation i fællesskab.
Vi er kommet med i MuMo 2, da vi har deltaget i fremmedsprognetværk i Herning kommune, hvor der er blevet arbejdet på tværs af uddannelser fra grundskolen og ungdomsuddannelserne i kommunen, og derved er blevet inviteret med i dette forum. Vi har gennem netværket i Herning kommune fået en større forståelse for undervisningen i fremmedsprog, og har kunnet udvikle vores undervisningen både med nye ideer, men også med henblik på at sende vores elever videre til ungdomsuddannelserne med forbedrede forudsætninger for at ”lande” på deres videre skolevej. Vi har fået en forståelse for at lave en rød tråd gennem sprogundervisning, så eleverne oplever en sammenhæng på tværs af overgange mellem undervisningsinstitutioner.
Vi er optagede af at udvikle mundtligheden i tyskundervisningen, da vi har erfaret, at det er udfordrende at få specielt de stille og usikre elever på banen i netop tysk. Vi har gjort brug af forskellige tiltag i undervisningen for at fremme mundtligheden. Gennem MuMo2 ønsker vi at erfaringsudveksle og idégenerere til at videreudvikle mundtligheden i netop tyskundervisningen i grundskolen.
Ligeledes er det besluttet, at skriftlige prøver i netop tysk udgår af folkeskolens prøver fra skoleåret 2025-2026, hvorfor mundtlighed vil og skal være en endnu større del af fremmedsprogsundervisningen i grundskolen.