Julie Marie Isager

Københavns Universitet

Min interesse i mundtlighed i uddannelse griber tilbage til min baggrund som cand.mag. i retorik: Hvordan taler og lytter folk til hinanden i de rammer, som uddannelse stiller for deltagerne? Undervisere vil noget med deres elever, og elever vil noget med undervisere og med hinanden, og intentioner er derfor centralt for mig, både dem der handler om bestemte faglige pointer og bredere intentioner på kort og lang sigt. Til daglig uddanner jeg universitetsundervisere og laver uddannelsesudvikling på Københavns universitet, og her er mundtlige interaktioner helt centrale. 

Eksaminer, særligt de mundtlige, er en kerneinteresse for mig. I min ph.d.-afhandling var jeg på feltarbejde i gymnasiets 3.g (18-20år), hvor jeg fulgte eleverne fra undervisning, deres forberedelse på at skulle til mundtlig eksaminer, og jeg observerede også selve eksaminerne. Mundtlige eksaminer i slutningen af undervisning griber tilbage til den undervisning, de dialoger og den mundtlighed, der har været om faget. Eleverne praktiserer mundtlighed i en ganske bestemt ramme, og undervisere lytter og bedømmer – en interaktion, der grundlæggende er noget andet end undervisningsrummets positioner. Gode rammer og praksisser af mundtlige eksaminer fra elevers og underviseres perspektiv interesserer mig.

I mit konsulentarbejde på universitetet fylder generativ kunstig intelligens og eksaminer meget – og her er mundtligheden gennemgående et bud på, hvordan uddannelsesinstitutioner kan undersøge elever og studerendes læring, nu hvor skrivning som medium er under indflydelse af de store sprogmodeller.