Tonie Dideriksen

  • Cand.mag. i tysk og dansk fra Aarhus Universitet (2001)
  • Gymnasielærer siden 2001 (først på Duborgskolen (dansk gymnasium i Flensborg) og fra 2003 på Herning Gymnasium, hvor jeg stadig er
  • Gennem mine mange år som lærer har jeg bl.a. fungeret som supervisor, mentor, studieretningskoordinator, teamleder, klasselærer, vejleder, kursusleder
  • I 2019 supplerede jeg min kandidateksamen med en master i ledelse (MIG) fra SDU
  • Jeg glæder mig til at komme til at arbejde med mundtlighed i projektet MuMo2, fordi jeg gerne vil have indspark og værktøjer til, hvordan man i højere grad kan facilitere den mundtlige samtale om fx tekster i dansk 
  • Jeg ser det som en styrke, når elever kan gå i dialog med hinanden og på den måde drive klassesamtalen selv. Den samtale har imidlertid fået det sværere de senere år pga. en ændret elevgruppe
  • I mit andet fag tysk er jeg vant til at arbejde med mange sekvenser i løbet af undervisningen for at skabe grobund for mundtlig kommunikation. Det kræver mere stilladsering end på dansk, men jeg bruger flere af de samme øvelser (fx quiz og byt, dramatiseringer, rollespil, tabuøvelser, skriveøvelser som kickstart på mundtlighed, billedbeskrivelse)